Trening funkcjonalny dla biegacza

2014-01-04_158Wielokrotnie powtarzałem na swojej stronie, że bieganie dużej ilości kilometrów bez odpowiednio skonstruowanego planu treningowego nie zrobi z Was mistrzów. Aby wzbogacić trening biegowy zalecam swoim zawodnikom pływanie, lekką jazdę na rowerze, siłownię lub gry zespołowe.

 

Jako junior każdej zimy wykonywałem też kawał ciężkiej pracy, którą ogólnie nazywaliśmy „sprawnością”. Wiedza i praktyka w zakresie treningu sprawnościowego poszły
w ostatniej dekadzie do przodu. Dlatego tej zimy skorzystałem z oferty mojego współpartnera z „Płockiej Ścieżki Biegowej”, Alana Brożka. Zaledwie 6 sesji treningu funkcjonalnego dla biegacza sprawiło, że mój krok biegowy jest bardziej sprężysty,
a kłopoty z bólem kręgosłupa są na razie wspomnieniem. Z wtorkowych zajęć u Alana korzystają także zawodnicy Teamu „Biegaj z Dymkiem”. To sztywna pozycja w naszym planie treningowym.

Oddaję głos fachowcowi, który przedstawi zalety treningu funkcjonalnego dla biegacza.

Każdy sportowiec wiążący swoją przyszłość z bieganiem, zdecydowanie powinien wprowadzić do swojego planu treningowego ćwiczenia funkcjonalne, które w znaczącym stopniu poprawiają technikę biegu, jednocześnie eliminując powstawanie ewentualnych kontuzji.
Trening funkcjonalny dla biegacza to bardzo ważny element uzupełniający, mający na celu utrzymanie prawidłowej równowagi mięśniowej, wzmocnienie ścięgien i stawów. Ten rodzaj treningu kładzie szczególny nacisk na ćwiczenia stabilności ogólnej, ćwiczenia wzmacniające oraz rozciągające.
Ćwiczenia stabilności ogólnej (core stability) to ćwiczenia, które aktywują w głównej mierze mięśnie głębokie tułowia stabilizując tym samym kręgosłup. Podczas ćwiczeń angażujemy przede wszystkim do pracy mięsień poprzeczny brzucha, przeponę, mięsień wielodzielny oraz mięśnie dna miednicy. Możecie zadać sobie pytanie po co nam to wszystko ? Wierzcie mi na słowo mocny tułów to podstawa każdej aktywności fizycznej!
Trening tego typu można z powodzeniem wykonać w zaciszu domowym lub w terenie. Warto jednak wcześniej skonsultować się z trenerem, który dobierze ćwiczenia odpowiednie dla Was oraz pokaże ich prawidłowe wykonanie. Pamiętajcie, że każdy z Was jest inny i dopiero dzięki takiej konsultacji macie pewność, że zalecane ćwiczenia są na miarę Waszych możliwości i nie doprowadzicie się do stanu przetrenowania. Poniżej możecie podpatrzeć jak wykonać przykładowe ćwiczenia z wykorzystaniem piłki:

tf3 tf2 tf1
Jeśli chcecie zasięgnąć więcej informacji zajrzyjcie na stronę www.alanbrozek.pl i skontaktujcie się z trenerem.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *