Być w BzD

5

Dlaczego warto biegać z Dymkiem?

Trening biegowy  to proces indywidualnego przygotowania zawodnika do osiągnięcia konkretnego wyniku. Obecnie w Internecie krąży wiele „planów idealnych”. Są to zazwyczaj tabelki, w komórki których wklepane są liczby. Autorami większości planów są dyplomowani trenerzy ze sporym doświadczeniem. Napotkałem jednak na następujące porady treningowe:

– jak złamać 3 godziny w maratonie

– autorstwa biegacza amatora, którego życiówka wynosiła 3:41

lub

– jak profesjonalnie przygotować się do startu w duathlonie

– autor porad trenował na rowerze „składaku”

Jak na wstępie napisałem, trening to indywidualny proces. Dlatego ten sam plan treningowy może być dla jednego zawodnika odpowiedni, a dla drugiego nie. Wpływ na to mają m.in.;

  • doświadczenie zawodnika (staż treningowy)
  • aktualny poziom wytrenowania
  • wiek zawodnika
  • cechy psychomotoryczne
  • przebyte kontuzje i choroby
  • tryb życia (samotny kawaler vs ojciec trójki dzieci pracujący na zmiany).

Są różne typy biegaczy, dlatego tak ważne jest indywidualne podejście do treningu.

W ciągu kilkunastu lat kariery zawodniczej trenowałem pod opieką wielu trenerów. Z autopsji wiem, że nic nie przynosi takich korzyści jak bieganie z trenerem. Dlatego tak ważną częścią mojej oferty jest wspólny trening. Wskazania GPS, pomiar tętna czy subiektywne samopoczucie zawodnika to ważne informacje dla trenera. Nic jednak nie zastąpi oceny organoleptycznej podczas treningu, która pozwoli na precyzyjne wyeliminowanie błędów. Wspólny trening pozwala na poprawną naukę techniki biegu i kontrolowanie tempa biegu, a także łatwiej pozwoli ocenić progresję zawodnika. Dlatego jestem za podejściem jakościowym, a nie ilościowym w treningu biegacza długodystansowca.

No i najważniejsza sprawa – w ekipie Biegaj z Dymkiem panuje atmosfera sportowej rywalizacji, ale też wzajemnej współpracy. U nas nie ma ciśnienia na wyniki. Wyniki są efektem spokojnej i długofalowej pracy.

myekipa

Comments Closed